انواع ایمپلنت دندان
نوشته شده توسط : جی دی ایمپلنت

ایمپلنت دندان را براساس معیارهای گوناگونی تقسیم بندی کرده اند وبراساس شکل ، موقعیت و روش به کارگیری چهار گروه اصلی ایمپلنتها عبارت اند از:

  • subperiosteal :ایمپلنت بالای استخوان فک زیر بافت لثه قرار میگیرد. این نوع ایمپلنت از جنس تیتانیم است. این نوع بیشتر در درمان ایمپلنت یک مرحله ای استفاده میشود. نوع ساب پریواستیل بیشتر برای افرادی که دندان مصنوعی استفاده میکنند و ارتفاع استخوانی ایشان کمتر است جهت ثابت ومکم کردن دندان مصنوعی استفاده میشود.
  • Transosteal : این نوع بیشتر در فک پایین استفاده میشود و بین استخوان فک ولثه قرار میگیرد.
  • Endosteal :درون فک قرار داده میشود. و در روش دو مرحله ای بیشتر استفاده میشود. دراین نوع ایمپلنت ازجنس فلز یا فلز پوشش داده شده با سرامیک ساخته میشود. ایمپلنت اندواستیل در انواع رزوه دار، تیغه ای و پیچ طور میباشد وکاربرد فراوانی در جایگزینی دندان مصنوعی دارند.
  • Intramucosal

مینی ایمپلنتها نیز یکی از انواع این قطعات میباشند که قطر آن کمتر از 3 میلیمتر است و زمانیکه پهنای استخوان به اندازه کافی نباشد مینی ایمپلنت استفاده کنیم. البته ایمپلنتهای Implant External Connection و Implant Internal Connection نیز از انواع ایمپلنت میباشند.

براساس روش کاشت دندان، سه روش کاشت مورد استفاده قرار میگیرد. روش ایمپلنت یک مرحله ای و دومرحله ای و فوری. در روش دو مرحله ای پس ازچند ماه ایمپلنت در لثه قرار میگیرد. درروش تک مرحله ای پس از چند ماه روکش بر روی ایمپلنت قبلا گذاشته شده قرار میگیرد ودر روش فوری پس ازکاشت قطعه روکش روی آن قرار میگیرد.

میتوان از ایمپلنت جهت ثابت وگیر انداختن پروتز ثابت در دهان استفاده کرد. در جایگزینی یکی از دندانها ویا چند دندان ویا درمان سینوس واصلاح ریج دندان مهارت دندانپزشک در موفقیت هر یک از روشها بسیار مهم است. پس ازکشیدن دندان نیز درصورتیکه عفونتی وجود نداشته باشد میتوان سریعا ایمپلنت را کار گذاشت. در شرایط ایده ال بهتر است به جای هر دندان یک ایمپلنت کاشته شود ولی زمانیکه فضای کافی وجود نداشته باشد وجهت صرفه جویی بسته به نظر متخصص میتوان برای جایگزینی 3 دندان از دو ایمپلنت استفاده کرد وبین دو پایه را بریج کرد.

اگر تمام دندانهای پایین ازبین رفته باشند ممکن است از دو تا شش ایمپلنت برای حمایت از دندان مصنوعی استفاده شود که این ایمپلنتها منجر به ثبات وگیر افتادگی دندان مصنوعی میشوند.

روش پانچ روشی نوین جهت کاشت دندان میباشد که با کمترین درد و خونریزی و جراحی محدود کاشت صورت میگیرد که عوارض بعد از جراحی به حداقل میرسد. بسته به روش مورد استفاده در جراحی و نوع مواد مصرفی میزان هزینه کاشت ایمپلنت متفاوت است.

روند ساخت ایمپلنت دندان:

ایمپلنت فلزی تیتانیومی است که جهت ساخت آن ابتدا حرارت لازم به آن داده شده تا گرم شود .به درجه دلخواه برسد. سپس فرایند شکل دهی ایمپلنت و بدست آوردن قطر مناسب صورت میگیرد. مفتول ایمپلنت بدست آمده را به قطع دلخواه با طول های مختلف برش میزنند. قطعات بدست امده را بوسیله تراشکاری ماشین CNC تراش میدهند. سپس پودر مخصوص روی قطعات زده میشود وعملیات سندبلاست بر قطعات صورت گرفته تا سطح جانبی ایمپلنت را به شکل دلخواه درآورند. مرحله اسیدشویی گام بعدی محسوب میشود. درنهایت ایمپلنت دندان بدست آمده بسته بندی شده وجهت استفاده به مرکز ایمپلنت فرستاده میشود.





:: برچسب‌ها: ایمپلنت,ایمپلنت تهران,ایمپلنت دندان,کلینیک ایمپلنت ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 آذر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: