اهمیت نگهداری از ایمپلنت‎ها‎
نوشته شده توسط : جی دی ایمپلنت

اهمیت نگهداری از ایمپلنتها

حفظ و مراقبت از ایمپلنت ‎ها‎ یکی از نکات مهمی است که در زمان کار گذاشتن پایه های تیتانیومی، دندانپزشک زیبایی و ترمیمی تاکید زیادی بر آن دارد و توصیه‎ها‎ی خود را به بیماران ارائه می‎دهد. دائمی بودن پروتزهای ایمپلنت موجب شده تا مراقبت و نگهداری از آنها اهمیت پیدا کند. در هر انسانی تفاوتهای اناتومیک از جمله تفاوت در میزان استخوان، کیفیت استخوان، شکل و نیز ارتباط فک بالا و پایین، اختلاف در اندازه‎ها‎، شکل‎ها‎ و ترکیب بندی‎ها‎ی ایمپلنت دندانی وجود دارد که موجب تفاوت در نحوه کاشت و نتیجه نهایی درمان ایمپلنت شده است. اگر استخوان‎ها‎ی فک بیمار به تحلیل روند و یا کف سینوس (سینوس‌های فک بالا) تغییر مکان دهد، بیمار باید تحت مراقبت‎ها‎ی دندانپزشک زیبایی خوب خود قرار بگیرد. به همین دلیل مراقبت و نگهداری از ایمپلنت دندانی اهمیت پیدا می‎کند.

چگونگی نگهداری از ایمپلنتهای

نگهداری از ایمپلنت‎ها‎ شامل بررسی‎ها‎ و معاینات دوره ای است که توسط دندانپزشک خوب انجام می‎شود و شامل جرم گیری، بررسی پایه، معاینه استخوان فک و ... است. حفظ بهداشت فردی نیز از دیگر نکاتی است که به عنوان مهمترین عامل ماندگاری ایمپلنت ‎ها‎ بیان می‎شود. دندانپزشك زیبایی ترمیمی باید بتواند شباهت‎ها‎ و تفاوت‎ها‎ي ایمپلنت‎ها‎ و دندانهاي طبيعي را از یکدیگر تشخیص دهد تا دستورالعمل‎ها‎ی نگهداری و حفظ سلامت ایمپلنت‎ها‎ را به بیمار توصیه نماید.
قرار گرفتن مستقيم ايمپلنت دندان درون استخوان آلوئول (پایه ای برای نگهداشتن پروتز) موجب می شود تا پروتز، نيروهاي اكلوزالي را به استخوان آلوئول متصل کند. نگهداری صحیح از ايمپلنت دندان موجب سلامتی بافت‎ها‎ی نرم و سخت دهان می‎شود.

روشهای نگهداری از ایمپلنتها

بیماران با کمک روش‎ها‎ی مورفولوژی می‎توانند دندانهای کاشته شده خود را تمیز نمایند. به عنوان مثال یکی از توصیه‎ها‎ی اکید دندانپزشک زیبایی خوب، استفاده بیمار از مسواك اينترپروگزيمال است زیرا این نوع مسواک مي تواند تا 3 ميليمتر به داخل سالكوس لثه يا پاكت نفوذ و سالكوس پري ایمپلنت را به خوبي تميز كند. علاوه بر اين كنترل مكانيكي پلاك، استفاده روزانه از دهانشويه‎ها‎ي حاوي گلوكونات كلروهگزيدين، می‎تواند تا میزان زیادی از رشد باکتری‎ها‎ی درون ايمپلنت دندان جلوگیری نماید.
نگهداری ايمپلنت دندان در یکسال اول اهمیت بیشتری دارد. بیمار باید در 3 ماهه اول، تحت مراقبت‎ها‎ی دندانپزشک خوب قرار بگیرد. بویژه اگر بيمار به دليل بيماري پريودنتال دندان خود را از دست داده باشد، فات‎ها‎ی پری (Stable) نیاز به مراقبت بیشتری خواهند داشت.
اگر یکسال از کاشت ايمپلنت دندان گذشته باشد و در این مدت هیچ مشکلی برای دندانهای بیمار رخ ندهد، می‎تواند هر 4 تا 6 ماه یکبار، برای معاینات به دندانپزشک زیبایی مراجعه نماید. دندانپزشک باید در جریان وضعیت بیمار قرار بگیرد و از وضعیت سلامت بافت‎ها‎ی پری ايمپلنت دندان، باخبر شود تا در مواقع لزوم تصمیمات درستی اتخاذ نماید.

نحوه معاینات ایمپلنت توسط دندانپزشک

دندانپزشك بايد اجزاء پروتزي دندان بیمار را به طور دقیق معاینه کند تا در صورت وجود احتمالي پلاك، جرم يا لق شدن پروتز را دريابد. همچنین بیمار هر 12 تا 18 ماه يك بار، باید از ایمپلنت ‎ها‎  رادیورافی تهیه کند. در پروتزهایی که پيچ شونده هستند، دندانپزشك بايد حداقل یک بار در سال، این نوع پروتزها را باز نماید تا بتواند بافت‎ها‎ي سخت و نرم پري ایمپلنت را بهتر ارزیابی کند. با این کار، دندانپزشک زیبایی خوب، می تواند علائم عفونت، تحليل استخوان پري ایمپلنت و يا نوروپاتي را مشاهده و بیمار را تحت مراقبت قرار دهد  تا از شکست ایمپلنت جلوگیری کند.
یک نکته مهم در نقش دندانپزشک خوب برای مراقبت از ایمپلنت‎ ها‎، دقت در بافت‎ها‎ي نرم لثه، تغييرات رنگ و قوام بافت نرم آنهاست. وجود تراكت فيستوله يك نشانه كلينيكي جدي است و مي تواند موجب ایجاد پاتولوژي و در نتیجه شكست ایمپلنت شود.

مراقبتهای بیمار از ایمپلنت

بيمارانی که از این شیوه درمانی استفاده می‎کنند، باید بدانند که بخش مهمي از نگهداري ایمپلنت ‎ها‎ بر عهده خود آنها خواهد بود و در صورت نتیجه نامطلوب، نباید تمامی مشکلات را به دندانپزشک زیبایی ترمیمی ربط دهند. براساس تحقیقات به عمل آمده، ثابت شده که پلاك باكتريايي نه تنها به ژنژيويت و پريودنتيت منجر می‎شود، بلكه می‎تواند عامل پیدایش  peri- implantits نیز باشد. بنابراین اولین فاکتور در حفظ و نگهداری ایمپلنت ‎ها،‎ شخص بیمار است. بویژه اگر ايمپلنت در مجاورت دندانهاي طبيعي قرار گرفته باشد، ممکن است موجب بیمار پریودنتال در بیمار شود. در این صورت مي تواند فضای مناسبی برای رشد باكتري‎ها‎ي پاتوژن و ارسال آنها به سالكوس پري ايمپلنت ایجاد کند. به تبع این امر، شاهد تخریب دندانهای طبیعی خواهیم بود. لذا شستشوی مداوم دندانهای کاشته شده و رعایت نکات بهداشتی از جمله مواردی است که تمامی متخصصان به آن تاکید جدی دارند.
 




:: برچسب‌ها: برند ایمپلنت,مرکز ایمپلنت,کاشت دندان,کلینیک ایمپلنت ,
:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 دی 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: