ایمپلنت‌های دندانی
نوشته شده توسط : جی دی ایمپلنت

ایمپلنت‌های دندانی 

ایمپلنت دندان روشی موثر برای جایگزینی دندان از دست رفته است. هنگامی که دندان در اثر بیماری یا تصادف از دست می‌رود، کاشت دندان راهکار مناسبی خواهد بود. اگر با مشکلات زیر روبرو هستید، کاشت دندان را به شما توصیه می‌کنیم:

  • اگر به دلیل نداشتن دندان لبخندتان را پنهان می‌کنید و فرومی‌خورید، حتماً کاشت دندان را امتحان کنید.
  • اگر دندان مصنوعی دارید و از آن راضی نیستید برای کاشت دندان به ما مراجعه کنید.
  • اگر دندان‌های مصنوعی متحرک ناراحت‌تان می‌کند، چرا با ایمپلنت دندان های ثابت نداشته باشید؟
  • اگر می‌خواهید بقیه دندان‌های خود را حفظ کنید، ایمپلنت صدمه‌ای به دیگر دندان‌ها نمی‌زند.

بسیاری ایمپلنت را جایگزین یک یا چند دندان می‌کنند یا ایمپلنت را به جای یک دست دندان مصنوعی انتخاب می‌کنند. برای کاشت دندان میله‌ای در استخوان فک بالا یا پایین قرار داده می‌شود که جایگزین ریشه‌ی یک یا چند دندان از دست رفته می‌شود.

ایمپلنت های دندانی از تیتانیوم (فلز سبک محکم) و مواد دیگری ساخته می‌شود که کاملاً زیست سازگار هستند و حساسیت ایجاد نمی‌کنند. در کشور ما سالانه بیش از 5 میلیون ایمپلنت جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌شود.

مزایای ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت ها پایه و نگهدارنده مناسب و مستحکمی برای دندان‌های ساخته دست بشر محسوب می‌شوند. دندان مصنوعی، پل دندانی یا تک دندان متصل شده به ایمپلنت ها نمی‌لغزد و جابجا نمی‌شود که خود مزیت بسیار مهمی هنگام خوردن و صحبت کردن به شمار می‌آید.
  • این پایه مستحکم بسیار طبیعی‌تر از دندان مصنوعی یا پل‌های دندانی است و ترکیب این دو با یکدیگر نتیجه بهتری را به دست می‌دهد.
  • برخی معتقداند دندان‌ مصنوعی با پایه ایمپلنت راحت‌تر از دندان‌ مصنوعی بدون ایمپلنت است.
  • ایمپلنت دندان در صورت از دست دادن دندان مانع از منقبض شدن استخوان فک می‌شود.
  • کاشت دندان سرمایه‌گذاری مناسبی است، چون ایمپلنت دندان با مراقبت مناسب مادام‌العمر خواهد بود.

ایمپلنتهای یک دندانی

ایمپلنت تک دندانی جایگزین ریشه‌های دندان از دست رفته می‌شود. این ایمپلنت یونیت مجزایی است که به دندان کناری آسیب نمی‌زند.

اگر یک یا چند دندان را از دست داده‌اید، دلایل بسیاری برای جایگزین کردن آن(ها) وجود دارد:

  • به احتمال زیاد جای خالی دندان(ها) باعث می‌شود که هنگام لبخند زدن محتاط‌تر عمل کنید.
  • نداشتن دندان بر روی شیوه صحبت کردن‌تان اثر می‌گذارد و از شیوایی آن می‌کاهد.
  • از دست دادن دندان آسیاب جویدن را سخت می‌کند.
  • هنگامی که دندان از دست رفته با ایمپلنت دندانی جایگزین نشود، دندان‌های اطراف آن حرکت می‌کند.
  • تحلیل استخوان در اطراف دندان از دست رفته شروع می‌شود. بقیه دندان‌ها در اثر تحلیل استخوان به تدریج شل و لق می‌شوند.
  • تحلیل استخوان و نداشتن دندان باعث افتادگی صورت می‌شود و چهره را پیرتر نشان می‌دهد.

دندان مصنوعی و پل دندانی با پایه ایمپلنت 

چنانچه چند دندان از دست رفته باشد، می‌توان از ایمپلنت به عنوان پایه پل دندانی استفاده کرد. پل با پایه ایمپلنت جایگزین دندان‌های طبیعی از دست رفته و بعضی ریشه‌های دندان می‌شود. این نوع  پل دندانی برخلاف گونه‌های قدیمی به حمایت دندان‌های کناری نیازی ندارد.

اگر بیمار هیچ دندانی نداشته باشد، دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت جایگزین دندان‌های از دست رفته و بعضی ریشه‌های دندان می‌شود. از آنجایی که ایمپلنت به استخوان فک جوش می‌خورد، این نوع دندان مصنوعی معمولاً راحت و پایدار است و جویدن و گاز زدن را برای بیمار راحت‌تر می‌سازد.

دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت

عمل کاشت دندان

ایمپلنت‌های بسیاری در دسترس است و درمان گاهی تنها یک روز و گاهی چندین ماه زمان می‌برد. دندانپزشک و بیمار بهترین نوع ایمپلنت را با همفکری یکدیگر انتخاب می‌کنند.

کاشت دندان معمولاً دارای سه مرحله به شرح زیر است:

جایگذاری ایمپلنت

دندانپزشک به دقت محل قرارگیری ایمپلنت دندانی را با استفاده از رادیوگرافی یا دیگر روش‌های تصویربرداری تعیین می‌کند، سپس ایمپلنت را طی عمل جراحی در استخوان فک وارد می‌کند. ورم و یا درد پس از جراحی طبیعی است. دندانپزشک دارو برای تسکین ناراحتی تجویز می‌کند و از بیمار می‌خواهد در مدت التیام یافتن غذاهای نرم میل کند.

فرایند التیام

آنچه باعث استحکام ایمپلنت دندانی می‌شود، این است که استخوان فک اطراف ایمپلنت رشد می‌کند و آن را در جای خود ثابت نگه می‌دارد. این فرایند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان (اسئواینتگریشن) زمان‌بر است و گاهی چند ماه طول می‌کشد تا ایمپلنت دندانی کاملاً با استخوان یکی شود. پس از این مدت جایگزینی دائمی دندان(ها) انجام می‌شود. جایگزینی ایمپلنت دندانی و دندان موقت در بسیاری موارد در یک جلسه به اتمام می‌رسد.

قرار دادن پروتز

دندانپزشک برای ایمپلنت دندان تک دندانی روکشی را پس از قالب‌گیری تهیه می‌کند که دقیقاً شبیه به دیگر دندان‌ها است. دندان مصنوعی و پل‌های دندانی با پایه ایمپلنت نیز مشابه دندان‌های طبیعی و پس از قالب‌گیری ساخته می‌شود. دندان جایگزین به میله‌های ایمپلنت دندان متصل می‌شود.

ساخت روکش یا دندان جایگزین معمولاً وقت‌گیر است، دندانپزشک در این بین دندان مصنوعی، پل یا روکش موقت در اختیار بیمار قرار می‌دهد تا تکلم و خوردن تا زمان آماده شدن دندان‌های جایگزین دائمی با مشکل مواجه نشود.

افراد مناسب برای ایمپلنت دندان 

اگر سلامت عمومی مناسبی دارید و فک پروتز را نگه می‌دارد، ایمپلنت درمان مناسبی خواهد بود. وضعیت سلامت مهم‌تر از سن است.

بااین حال همه نمی‌توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند. بیماران باید پیش از جراحی ایمپلنت از سلامت عمومی خود اطمینان حاصل کنند. استخوان فک نیز باید به حد کافی برای نگه داشتن ایمپلنت دندان وجود داشته باشد یا دست‌کم جراحی تقویت استخوان امکان‌پذیر باشد. استخوان را می‌توان با پیوند استخوان یا جراحی سینوس لیفت تقویت کرد.

بیماری‌های مزمنی مانند دیابت و لوسمی التیام بعد از جراحی را آهسته می‌کند. ایمپلنت دندان درمان مناسبی برای بیماران مبتلا به این عارضه‌ها نیست. استعمال دخانیات نیز روند التیام را به تاخیر می‌اندازد.

اگر دندانپزشک با کاشت دندان موافقت کند، رعایت بهداشت دهان و دندان برای موفقیت‌آمیز بودن کاشت دندان ضروی خواهد بود. اطراف ایمپلنت باید کاملاً تمیز نگه داشته شود، در غیر این صورت احتمال بروز بیماری لثه وجود خوهد داشت که به نوبه خود به ضعف استخوان و بافت‌های ضروری برای نگه داشتن ایمپلنت دندان می‌انجامد.

نکات مهم در ارتباط با ایمپلنت دندان 

کاشت دندان نسبت به دیگر روش‌های جایگزینی دندان به وقت و هزینه بیشتر نیاز دارد، اما به دلیل دائمی بودن سرمایه‌گذاری ارزشمندی به شمار می‌رود.

مراجعه منظم به دندانپزشک رمز موفقیت بلندمدت ایمپلنت دندان است. دندانپزشک برنامه‌ای را برای حفظ ایمپلنت و سالم نگه داشتن دندان‌های طبیعی تهیه می‌کند.

دندانپزشک برنامه مراقبت در منزل را متناسب با نیازهای بیمار در اختیارش قرار می‌دهد که دو بار مسواک زدن در روز و یک بار نخ دندان کشیدن را شامل می‌شود. همچنین استفاده از دهانشویه یا مسواک مخصوص برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه توصیه می‌شود.

دندانپزشک مناسب بودن کاشت دندان را تعیین می‌کند. ایمپلنت‌های دندان با مراقبت مناسب و رعایت بهداشت دهان و دندان لبخندی مادام‌العمر را تضمین خواهد کرد.

سوالات متداول در زمینه کاشت دندان 

آنچه باید پیش از ایمپلنت دندان بدانید

دندانپزشک معالج به طور کامل جراحی کاشت دندان را از ابتدا تا به انتها توضیح می‌دهد و مراقبت‌های پس از عمل را آموزش می‌دهد. رضایت‌نامه کتبی در اختیار بیمار قرار داده می‌شود تا پیش از جراحی آن را امضا کند.

آیا کاشت دندان دردناک است؟

اکثر بیماران ناراحتی ملایمی را روز نخست پس از جراحی ایمپلنت دندان تجربه می‌کنند و بخشی از این درد تا روز دوم هم دوام دارد. اما این ناراحتی در مقایسه با درد کشیدن دندان کمتر است.

کل عمل کاشت دندان به عنوان پایه دندان مصنوعی چقدر طول می‌کشد؟

کل عمل از ابتدا تا به انتها چند ماه، معمولاً سه یا چهار ماه، زمان می‌برد.

برای نگه داشتن دندان مصنوعی به دو ایمپلنت دندان نیاز است یا چهار عدد؟

این که تعداد ایمپلنت دندان های لازم برای نگه داشتن دندان مصنوعی دو عدد باشد یا چهار عدد به تصمیم خود بیمار بستگی دارد. دندانپزشک و بیمار پیش از تصمیم‌گیری به نکات خاصی توجه می‌کنند.





:: برچسب‌ها: برند ایمپلنت,مرکز ایمپلنت,کاشت دندان,کلینیک ایمپلنت ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 دی 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: